תש"ע - היינו בכיתה ד'

 יום שבת, 1 במאי 2010

הורים וילדים יקרים,

הננו כמרחק פסיעות לפני חגיגות ל"ג בעומר. היום ה-35 לימי ספירת העומר שחל מפסח ועד לחג שבועות. 7 שבועות שהם 50 ימים. בניגוד לכל ימי ספירת העומר שבהם נוהגים מנהגי אבלות, מקובל ל"ג בעומר כיום שמחה. המסורת קשרה יום זה לאירועי גבורה במרד בר כוכבא. לפי ההסבר המקובל פסקה ביום זה המגפה שפגעה בתלמידי רבי עקיבא ולכן מציינים אותו ,כיום שמחה והפסקת מנהגי האבלות. תלמידי רבי עקיבא מתו, כי לא נהגו בכבוד זה בזה, גילוי הפירוד ביניהם יצר את המגפה. האש שדולקת ומדליקה היא הסמל המאחד והמלכד, כי דרכה לחבר מתכות שונות בהיתוך... והעצים מתלכדים יחדיו לשלהבת אחת. לכן נקראת הפינה של האש "אח" - מלשון אחווה ואחדות. ומשום כך אנו מדליקים ביום בו פסקה המגפה, מדורת אש המציינת את האחדות.

כולי תקווה שאחדות זו תלווה אותנו בחיי היום-יום שלנו.

 אסכם את שלמדנו ועבדנו עד עתה:

 חגים - למדנו על מקורותיהם של החגים: פורים, פסח, יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ו... ל"ג בעומר.

 ספרות - עבדנו על יצירות המתאימות לרוח הזמן ולנושאים הנלמדים: סעודת פורים/ שלום עליכם, ששון ויקר/ מתוך מגילת אסתר, הדרך הארוכה של אגדת פסח/ מתוך עיתון מעריב, כוסו של אליהו הנביא/סיפור עם. קטע מתוך תפילת אל מלא רחמים לניספים בשואה, יד ושם/ מתוך חוק יד ושם, העיירה בוערת/מורדכי גבירטיג, מי הוא יאנוש קורצ'אק, דרכו האחרונה של יאנוש קורצ'אק וחניכיו/ יהושע פולה, קטע מתך מגילת העצמאות, איך נברא דגל ישראל/יואל רפל, רינה'לה שוב צוחקת/דבורה עומר, במולדת בלילה הראשון/דוד בן גוריון, מנורת רבי שמעון בר יוחאי באי ג'רבה/סיפור עם.

תנ"ך - בסיום ספר יהושע הגישו הילדים עבודת סיכום. התחלנו את ספר שופטים, עבדנו על ההבדל בין ספר יהושע לספר שופטים, המנהגים והמנהיגות בתקופת השופטים. מיקמו של ספר שופטים בתנ"ך והמבנה שלו, הנוסחה שמלאה אותנו לאורך ספר שופטים, והרקע להתחדשות שקדמה לתקופה השופטים. השופטים שפגשנו עד עתה: עתניאל בן קנז, אהוד בן גרא, שמגר בן ענת, דבורה הנביאה וברק בן אבינועם, המלחמה בין ישראל לסיסרא שר צבאו של יבין שהסתיים בניצחון ישראל, תודות ליעל אשת חבר הקיני ושירת דבורה בסיום המלחמה.

ג"ג - המשכנו את נושא המפות הנושאיות כגון: מפות נושאיות של העולם, המזרח התיכון, ישראל, מפות נושאיות של תחבורה ואתרי תיירות. התחלנו את נושא המפה הפיזית- נופי יבשה, עמקים, רמות, מישורים, גובהם של צורות נוף, צבעים ונקודות גובה.

מולדת - סיימנו את נושא אוכלוסיית ת"א בנושאים: אנשים עם צרכים מיוחדים, מהגרי עבודה בת"א , התחלנו בנושא ת"א-יפו אז והיום, היציאה מיפו, אחוזת בית, הגרלת הצדפים ות"א הופכת לעיר.

הבעה - סיימנו את נושא הספרים: מה אפשר ללמוד מגב הספר+על הספר עצמו, איך מספרים סיפור בכתב ובע"פ, למה צריך לשים לב שקוראים סיפור, ואיך סימני הפיסוק עוזרים לקריאה. המשכנו עם נושא המשלים (במקביל לספרות) למה מספרים משלים, כיצד הם בנויים ואיך מבינים אותם.

אסתי היועצת נפגשת עם ילדי הכיתה לשיחות בנושאים חברתיים כגון כבוד בין אדם לחברו, כללי וחוקי המשחק, התייחסות להפרת חוקי המשחק והשלכותייו על המשתתפים. ככלל, התכנים מובאים מעולם של הילדים.

 ביום שני ה-24.05.10, נצא לטיול שנתי לאזור הסטף ומערת הנטיפים. פרטים בהמשך.

השבוע נפגש בימי ההורים.

להזכירכם הפגישות עם מורי האומנויות מחולקים ליומיים: ביום שני - מחול, אמנות פלסטית וקולנוע. ביום שלישי - דרמה ומוסיקה.

עד הפעם הבאה,

שלכם,

רונית בר-עד

 

 

יום שני,  5 באפריל 2010

הורים ותלמידים יקרים!                                                                     פסח, ניסן תש"ע.

" הניצנים נראו בארץ, עת זמיר הגיע וקול התור נשמע בארצנו..." (שיר השירים, פרק ב' פסוק י"ב).

אנו נמצאים בעיצומו של חג הפסח, חג האביב.

חודש ניסן הוא חודש האביב, הראשון לחודשי השנה על פי התורה. ובמחזור עונות הטבע והחקלאות מסמל את התחדשות הצמיחה ואת הבשלת התבואה החדשה.

במישור ההיסטורי הוא בא להזכיר את יציאת ישראל ממצרים בראשית תולדותינו כעם. על פי המסורת היהודית, נתמזגו כך אביב הטבע, עם אביב האומה ואמונתה.

כולי תקווה כי יצאתם לבלות בחיק הטבע ולחזות ביופי המתעורר ונהניתם מהמפגשים המשפחתיים המורחבים.

אני מאחלת לכם המשך חופשה מהנה ומזכירה כי ביום רביעי 7.4.10 נחזור לביה"ס רעננים ועם כוחות מחודשים לשלושת חודשי הלמידה שנותרו לנו עד סיום השנה.

ברצוני לסיים עם קטע מדבריו של ברל כצנלסון:

פסח - עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים, ודרך כל מחלות השיעבוד, האינקוויזיציה, השמד ופרעות, נושאת האומה בליבה את הגעגועים לחופש בזיכרון עתיק ואשר כולו מופנה לקראת העתיד.

מאבות אל בנים ודרך כל הדורות, נמסר דבר יציאת מצרים כזיכרון אישי אשר אינו מחוויר ואיננו דוהה.

איזה יצר חירות עמוק טבוע בלב עם, שיכול היה באביב ימיו ליצור יצירה כזאת ולמסור אותה מדור לדור. (ב. כצנלסון)

                                                                                                     בברכת חג שמח,

                                                                                                       שלכם תמיד,

                                                                                                          רונית בר-עד. 

 

 

יום שלישי, 15 בפברואר 2010

הורים וילדים יקרים!                                                                                     א' באדר תש"ע                          

"משנכנס אדר מרבין בשמחה". לפי מקורותינו, מצווים אנו להיות בשמחה תמיד, לראות את החיובי שבכל דבר (גם אם לעיתים זה קצת קשה) ולשמוח בכל הניתן לנו. נאמר שמי ששמח ומקפיד על כך בחודש אדר, השמחה תהיה חלק בלתי נפרד ממנו ומסביבתו בכל ששת החודשים הבאים (עד חודש אב, חורבן הבית). שווה לנסות, נוכל רק להרוויח מכך.

במהלך החודש האחרון עבדנו ולמדנו:

חגים - על מקורותיו של חג הט"ו בשבט ומנהגיו.

ספרות - התחלנו בהכרת המשל. למדנו על המשלים: הצרצר והנלמה, הגמל ורעיו, השועל והכרם, העורב והשועל, האריה והעכבר. ערכנו טבלת השוואה בין המשלים ולקחים/ומוסרי ההשכל שלמדנו מהם.

תנ"ך - אנו לקראת סיומו של ספר יהושע. למדנו על המלחמה נגד ברית מלכי הצפון וכיבוש עריהם, על הארץ הנשארת, חלוקת הארץ לשבטים, נחלת בני יוסף, ערי המקלט ונאום הפרידה של יהושע מבני ישראל.

ג"ג - הנושאים בהם עסקנו הם: הרשת הג"ג, מציאת מקום בעזרת הרשת הג"ג, מפות נושאיות. כמו כן, הילדים נבחנו ב-8.2.10 על החומר הנלמד בקריאת המפה.

הבעה - סיימנו את נושא המכתבים: מכתב אישי, בקשת תלונה, רשמי עזרה וכו'. על חלקי המכתב ותפקידיו (נדון, מטרה, גוף המכתב, פניה וכו'), לשון המכתב, השפה בה אנו משתמשים (שפה גבוהה) ודואר אלקטרוני. התחלנו את הנושא, ספרי קריאה (מה אנו יכולים ללמוד מכריכת הספר על הספר).

מולדת - כפי שכבר כתבתי, התחלנו את הנושא בתחילת המחצית השניה של השנה. השנה הילדים ילמדו להכיר את ת"א מזויות פחות מוכרות להם: על חשיבות העיר כמטרופולין גדול בארץ, מוקמה של ת"א כמרכז כלכלי, תרבותי, מקומות בעיר כגון איזורי מסחר, מגורים, פארקים וגנים ציבוריים ואיזורי תעשייה ומלאכה, תחבורה, עסקים ובילוי,מוסדות ציבור, הרכבה של אוכלוסיות ת"א וידנו עוד נטויה.

 

במהלך החודש יצאנו לטיול וביקור בביה"ח לצבי ים שבביה"ס מבואות ים/מכמורת. הטיול היה מעניין ומרתק, מחמם את הלב לראות כיצד החבר'ה מרשות שמורות הטבע מצילים ודואגים לצבי הים ולסביבה. הילדים חזרו מלאי חווית.

ביום שליש י9.2.10 היה יום שיא בנושא איכות החופים, בו הילדים יצרו כפכפי ים מדהימים התלויים לראווה ברחבי ביה"ס.

ביום שני 15.2.10 יצאנו למרכז לבטיחות בדרכים. הילדים קיבלו הרצאה על חשיבות הנושא, העירנות שצריכה להיות חלק מהחיי היומיום וכללי הזהירות והרכיבה באופניים. הילדים התנסו בפעם כרוכבים ופעם כפקחים במרגש המדמה את המציאות ברחובות ת"א ובכלל. כמה מהילדים קיבלו שיעור כיצד לרכוב על אופניים.

מספר הודעות קצרות:

ביום שישי הקרוב 19.2.10 נחגוג יחדיו את יום המשפחה בטיול אופניים משפחתי/כתתי. נפגשים בפארק הירקון עם הרבה מצב רוח טוב וכושר לדווש.

ביום שישי ה-26.2.10 ילדינו יגיעו לביה"ס מחופשים ושמחי לבב. ישתתפו לראשונה בפורימון שנערך בקמפוס ואשר, רועי זגדון ואילן, (נציגי הכיתה) ייצגו אותנו בכבוד רב.

 

עד כאן להפעם,

בברכת חודש אדר שמח ועליז

שלכם תמיד,

רונית בר-עד

 

‏יום ראשון 17 ‏ינואר ‏2010 

הורים וילדים יקרים!

ברגעים אלו, בהם אנו מקבלים בברכה את חודש שבט הבא עלינו לטובה, ברצוני לברך אתכם ואת משפחותיכם בברכת חודש טוב, בריאות, שמחה ובשורות טובות.

חודש שבט שבמחציתו אנו חוגגים את ראש השנה לאילנות, ט''ו בשבט, זמן שבו מתחילה הפריחה בטבע ונקווה שגם בלבבות האדם.

אסכם בקצרה את אשר למדנו בכיתה מאז האיגרת האחרונה:

בספרות: המשכנו את הסיפור "ערב חנוכה בבית הורי" של בשביס זינגר, וכן את הסיפור העממי והפעם היפיפיה מיפו מאת דבורה עומר. התחלנו את המשל מקורותיו ומאפייניו ועל ממשלי משלים: קרילוב, איזופוס ולה פונטיין.

בתנ"ך: ליוונו את יהושע ובני ישראל במסעם לכיבוש ארץ בפרקים ה-ט ניסיון כיבוש העי, מעילת עכן בחרם, כיבוש העי וברית יהושע והגבעונים.

בג"ג: עבדנו על הסימנים המוסכמים במפה, כיווני המפה (ארבעת רוחות השמיים והכיוונים המשניים), התמצאות במפה ועל פי שושנת הרוחות.

הבעה: ממשיכים בנושא המכתבים; מכתב אישי, מכתב בקשה, ומכתב תשובה.

מולדת: החל מחודש ינואר התחלנו ללמוד מולדת כשהנושא המרכזי השנה הוא "עירי ת"א" בסימן 100 שנה לת"א.

נושאו של חודש ינואר , "הולכים על ירוק",  בסימן איכות הסביבה ושמירת החופים. נפגשנו עם מדריכה מרשות הטבע והגנים שהרצתה לנו על חשיבות שמירת החופים ועל הצפוי לנו בסיור שערכנו ביום חמישי ה-14.01.10, בחוף גדור ובבית החולים לצבי ים שבביה"ס "מבואות ים".כמו כן, עבדנו בכיתה על פי הנחיות בנושא והילדים פעלו וכתבו תוצרים יפים ומרגשים והעתקים נמסרו למדריכה שליותה אותנו בשבוע זה.

שמחתי לפגוש אותכם ההורים (למרות היותי חולה ולא במייטבי) בימי ההורים שנערכו ב-28-29.12.09.

ביום שישי ה-25.12.096 יצאנו במסגרת יום הולדת לילידי ספטמבר-ינואר לחוות דובי שליד יקנעם. הילדים חולקו לקבוצות פעילות שונות כגון משחקי בוקרים, אפיה בטבון וגולת הכותרת: רכיבה על סוסים. היום הוגדר כמוצלח והילדים מאוד נהנו.

 ב-29.01.10, יום שישי, ט"ו בשבט יחולקו תעודות המחצית הראשונה של שנת הלימודים תש"ע.

 השבוע חולקו חוזרים מטעם ועד הכיתה שבהם מצויינים התאריכים (19-20.03.10) והפעילויות לסוף שבוע משפחות בכפר הנוקדים. אנא מהרו וצרו קשר עם נציגי הועד כדי שנוכל לסכם ולסגור את כל הקצוות בהכנת סוף שבוע זה.

עד כאן להפעם,

שלכם תמיד, רונית בר-עד

 

יום ראשון, 13 בדצמבר 2009

 ילדים והורים יקרים!

בימים אלו אנו מתחילים את חופשת החנוכה. חג של אור מלא וזוהר שמחמם את הלב בימים קרים אלו. סיימנו ימים של עשייה, למידה וחוויות.

במישור הלימודי:

בספרות: עבדנו על הסיפור העממי, מקורותיו ומאפייניו. עבדנו על "אגדת עץ האלון". ועל קטעים מתוך ספרי המכבים בנושא חנוכה, כמובן.שרנו ושוחחנו על השיר "נרותיי הזעירים". התחלנו את הסיפור "ערב חנוכה בבית הורי" מאת יצחק בשביס זינגר.

בהבעה: המשכנו את נושא העצומות במסגרתן הילדים התמקדו בנושאים שנבחרו על ידם. אחת מהקבוצות בחרה את הנושא "שמחה לילדים חולי סרטן", התרימה כסף מילדי הכיתה (כשראינו את ההתלהבות ואת הנכונות, צירפנו גם את ילדי כיתה ד'2) לרכישת משחקים. נאספו 402 ₪ שבהן רכשנו משחקים ובבוקרו של יום שלישי ה-01.12.09 נסענו ל"אורנית",של עמותת ''עזר מציון'' ,בית חם לילדים חולי סרטן ולמשפחותיהם ומסרנו את מתנותינו. קיבלו את פנינו בסבר פנים חמות ד"ר ברכה זיסר ויומי "המלאך" שעושים לילות כימים עבור אותם ילדים שגורלם לא שפר עליהם. ילדי הקבוצה התרגשו מאוד ואפשר גם לומר נהנו מקבלת הפנים החמה בה התקבלו  ועצם החוויה שבנתינה. ברצוני לומר תודות  גדולות מאוד, לעדנה ויתקון, אמא של דולי, על ההירתמות והשמחה בארגון הסעת  החבורה. ושוב, רוב תודות לך עדנה, ובחזרה לחומר הנלמד בהבעה: עבדנו גם על כתבות, מילים גבוהות, מילים נרדפות/ תארים נרדפים, והתחלנו את נושא המכתבים.

  

בג"ג מולדת: התחלנו את נושא המפות, מפות לעומת תצלומי אוויר, לכל מפה קנה מידה ולכל מפה קנה מידה שונה.

בתנ"ך: סיימנו את פרקים א'-ד' במבחן שנערך. אנו ממשיכים עם יהושע ועם ישראל בכיבוש הארץ כאשר העיר הראשונה היא יריחו.

הורים יקרים:

ברצוני להודות לכם על הענות ושיתוף הפעולה במסיבת חנוכה שנערכה ביום רביעי ה-09.12.09. הילדים היו שמחים ועליזים וכן גם אתם. תודות מיוחדות לועד המסור והנפלא של הכיתה ובמיוחד לאורן ווטרק, אבא של גל, על הפעילויות הספורטיביות שאירגן והכין לנו בשמחה רבה.

לאחר חג החנוכה, נחזור לביה"ס לעבודה, לעשייה וללמידה בכוחות מחודשים ועם הרבה כוח ונכונות לקראת ההמשך.

עד לפעם הבאה,  שוב חג שמח ומלא אור ואהבה.

שלכם תמיד, רונית בר-עד.

‏יום רביעי ‏18 ‏נובמבר ‏2009

ילדים והורים יקרים,

אנו בפתחו של ראש חודש כסלו. חודש של אור, שמחה וניסים.

אתמול החלה מסורת חדשה של מפגש/מפקד בוקר לילדי הקמפוס (ד'-ט') הוקראו שמות ילדי היומולדת של חודש נובמבר, בשילוב של פעילות אירובית קצרה ומהנה.

בספרות – למדנו ועבדנו על זאנר הסיפורת והיצירות עליהן התמקדנו "החייכן" של יצחק נוי,

"סוד החלה העגולה" של לוין קופניס ו"קובי יודע" של נירה הראל.

בהבעה – עבדנו על קטעים שכוונתם לשכנע, להשפיע ולהבחין בין עובדות לבין דעות. הילדים הכינו עצומות לפי הכללים הנלמדים שכוונתם להשפיע על הסביבה בנושאים שהקבוצה בחרה להתמקד בהן.

במולדת – ג"ג – סיימנו את פרק בו למדנו על הגלובוס, היבשות, האוקיינוסים והימים שבכדור הארץ ועל כך גם נערך מבחן.

בתנ"ך – בימים אלה אנו מסיימים את פרק ד' בספר יהושע. בשבוע הבא יום רביעי 25/11/09 ייערך מבחן מסכם על הפרקים שנלמדו א', ב', ג' ו-ד'.

 

הורים יקרים,

אנא שריינו לעצמכם את יום ד' ה- 09/12/09 . לשם מפגש ומסיבת חנוכה כיתתית.

המסיבה תתקיים בביה"ס, פרטים ועדכונים בהמשך.

חשובה לנו נוכחותם של כל ילדי הכיתה.

עד כאן להפעם.

שלכם תמיד,  רונית בר-עד

 

‏יום רביעי ‏21 ‏אוקטובר ‏2009 

ילדים והורים יקרים,

אנו לקראת סוף החודש השני, מתחילתה של שנת הלימודים. החגים חלפו ואיתם ימי החופש וקטיעת הרצף הלימודי.

כעת אנו משנסים מותנים ובכוחות משותפים עובדים, על האוירה הלימודית, התכנים בכיתה ועל חברות ושיתוף פעולה בין הילדים.

בתקופת החגים דיברנו על תכני החג ומשמעותם, בתנ"ך עברנו על הכרת התנ"ך המלא וכיצד אנו ניגשים אליו, במולדת על המפה ומשמעותה ובספרות על יצירות נבחרות.

כמו כן אנו עובדים בכיתה מלאה, בחדר מחשבים בתוכנית אופק (בחינוך הלשוני ובמולדת).

הכיתה הפעילה הפסקה פעילה לילדי ה"חממה" בהצלחה רבה. ההתלהבות הגדולה היתה הן מצד ילדי הכיתה והן מצד ילדי ה"חממה".

קיבלנו מחמאות רבות מהמורות שנכחו בפעילות המגוונת שהכינו הילדים. כל הכבוד לילדים שלי !

הכיתה עסוקה כעת גם בנושא "מועצת התלמידים" דיברנו על בחירות, קריטריונים לבחירה, כיצד מועמד צריך להציג את משנתו ומהן תכונותיו האישיות להן יזדקק בפעילותו זו.

עד כאן לעת עתה .

 שלכם תמיד,

רונית בר-עד

מחנכת ד' 1

 

 

01 בספטמבר 2009

הנסיך הקטן אצל מדליק הפנסים...

 זה היה כוכב מוזר מאוד. הקטן בכוכבי הלכת.

 היה בו מקום רק לפנס-רחוב אחד ולאיש הממונה על הדלקתו.

 הנסיך הקטן לא יכול להבין למה דרושים פנס-רחוב ומדליק פנסים אי שם בשמים, על כוכב קטן שאין בו שום ישוב ואפילו לא בית אחד.

אך הוא אמר בליבו: "אפשר שאדם זה מגוחך, אך לעבודתו לפחות יש טעם. כשהוא מדליק את הפנס, כאילו מביא הוא לעולם עוד כוכב אחד או עוד פרח. ובכבותו את הפנס , דומה כי הפרח נרדם או הכוכב שוקע בתנומה. מלאכה נאה היא זו, וכיון שהיא נאה הריהי גם מועילה באמת..."

 

ילדים והורים יקרים!

 ואני מדליקת הפנסים רוצה להדליק כל כוכב וכוכב בכיתתנו.

אני מייחלת ומצפה לשנה של עשייה ולמידה,

שנה מלאת תובנות ואחריות אישית,

שנה של חברות טובה ובגרות,

שנה של צמיחה והתפתחות,

שנה מלאה בחיוכים ושמחה,

שנה מופלאה ומלאה באהבה.

                                                  שלכם,

                                                  רונית בר-עד                                                                                               

רחוב לויד ג'ורג' 2, תל-אביב. ת.ד. 14141, מיקוד: 61141. טלפון: 03-5603110, פקס: 03-5661371